Kanser Payu Dara

Kanser payu dara terjadi apabila sel normal payu dara bertukar struktur dan merebak. Ia menjangkiti tisu dan bahagian lain yang berdekatan seperti kelenjar atau lobul, pembulu darah, salur limfa dan nodus limfa. Kebiasaanya tumor terbentuk kerana pengumpulan sel abnormal.

Bagi payu dara yang normal, sel-selnya mengalami pertumbuhan yang terkawal dan teratur. Hormon estrogen bertanggungjawap dalam pertumbuhan dan pembentukan sel-sel payu dara. Ketidakseimbangan hormon estrogen memainkan peranan yang penting dalam patogenesis kanser payu dara.

Kebiasaanya, sel akan membuat pembahagian dengan kadar yang terkawal serta menghasilkan mengikut keperluan tubuh seseorang individu. Apabila kadar penghasilan sel melebihi keperluan, ianya akan menghasilkan lebihan tisu. Lebihan tisu inilah yang dikenali sebagai ketumbuhan. Ketumbuhan boleh dibahagikan kepada 2 jenis ketumbuhan:-

1. Bengin ( tumor bukan barah)
2. Malignan ( tumor jenis barah )

Ketumbuhan yang pertama tidak berbahaya nyawa. Hampir 80 peratus peskit menghidap jenis yang pertama.

Barah payu dara adalah merupakan ketumbuhan malignan yang terjadi daripada tindakan sel yang bermula dengan pembahagian payu dara.

Jika anda mecari supplement terbaik untuk menghidari kanser . Anda boleh hubungi saya untuk cuba Vivix iaitu salh satu Supplement shaklee.

Aishah 0196431747

0 ulasan:

Catat Ulasan