TEKANAN DARAH TINGGI







Memang tidak dapat dielakkan pada hari ini, lebih ramai golongan dewasa yang menghadapi masalah tekanan darah tinggi ini. Lihat sahaja keluarga dan golongan sekeliling kita. Sebelum kita mengetahui lebih lanjut tentang masalah Tekanan Darah Tinggi, jadikan persoalan ini pada diri anda. Adakah anda mempunyai Tekanan Darah Tinggi ?

Definisi Tekanan Darah Tinggi: Ia adalah keadaan tekanan darah melebihi 140/90 mmHg. Tekanan darah tersebut mestilah secara konsisten tinggi pada 2 ataupun lebih waktu yang berasingan. Anda Semua perlu tahu bahawa tekanan darah tinggi adalah salah satu factor yang boleh diubahsuai untuk mengelakkan penyakit seperti serangan jantung , lemah jantung dan kegagalan fungsi buah pinggang.


Untuk pengetahuan anda terdapat beberapa factor yang menyebakan penyakit darah tinggi ini, antaranya ialah:
  1. Ahli keluarga sudah sedia maklum mempunyai masalah tekanan darah tinggi. Oleh yang demikian, individu di dalam setiap ahli keluarga tersebut perlu sentiasa berjaga dan menjaga kesihatan dengan baik. Hal ini kerana risikonya tinggi untuk mendapat tekanan darah tinggi.
  2. Berlebih berat badan. Sekiranya berat badan anda tidak  mencapai BMI yang normal. Anda perlu dan haruslah berusaha untuk mendapatkan berat badan yang ideal agar anda dapat mengelakkan diri daripada menghadapi komplikasi tekanan darah tinggi.
  3. Individu yang mempunyai penyakit kencing manis juga berisiko tinggi untuk mendapat penyakit kencing manis. Adakah anda tahu bahawa kencing manis juga merupakan penyakit yang berbahaya juga ?
  4. Pegambilan garam yang berlebihan, anda haruslah menjaga pemakanan seharian anda. Sekiranya anda golongan yang sangat fanatic dengan fast food,anda perlu sentiasa beringat. Bawah penyakit berbahaya menanti anda.
  5. Tidak mengawal permakanan. Untuk mengelakkan diri daripada mendapat penyakit darah tinggi anda perlulah menjaga permakan. Pastikan setiap kali anda mengambil makanan. Pinggan anda adalah kategori pinggan yang sihat.
  6. Kurang bersenam. Sekurang-kurangnya and perlu mengamalkan senaman 30 minit setiap hari.
  7. Akhir sekali tekanan perasaan. Tekanan perasaan ini juga boleh dikategorikan sebagai masalah stress yang tidak boleh dikawal.

Sebelum scha akhiri kata-kata ingin scha kongsikan kebaikan untuk kita amalkan supplement. Pada hari ini suppelement bukan lagi kehendak tapi ianya menjadi keperluan kepada tubuh badan. Jika anda berminat untuk bertanyakan supplement terbaik untuk mencegah dan atasi masalah tekanan darah tinggi anda boleh hubungi saya. Supplement yang akan saya suggest adalah set daripada Shaklee. Jika anda beli dengan saya. Free consultant daripada saya. Jika anda ada masalah, saya akan rujuk Dr terdekat. 0196431747 @ CLICK  WHATSAPP SAYA
Sekian, terima kasih kerana anda melawat blog comel saya ini. Assalamualaikum




0 ulasan:

Catat Ulasan